Tak jak pisałem w poprzednim poście, który znajdziesz TUTAJ, zrozumienie podstawowych pojęć marketingowych jest kluczem do rozpoczęcia pracy z marketingiem usług medycznych. Najprawdopodobniej myślisz teraz – o nie teoria, ja chcę przeczytać o konkretach. Dobrze trafiłeś, będą konkretne przykłady, ale najpierw trochę teorii.
Jak doskonale wiesz reklama usług medycznych jest w Polsce zakazana. Lekarz może jedynie informować o rodzaju i zakresie wykonywanych usług. Dodatkowo informacje te nie mogą mieć cech reklamy. Musi unikać komunikatów zachęcających pacjenta do skorzystania z jego usług. Słowa zniżka, rabat, najlepszy specjalista są zakazane. Teraz spójrz na zdjęcie poniżej.
Zdjęcie przedstawia duży bilbord zawieszony na ścianie bloku. Czy to jest reklama? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, przejdziemy do teorii.
Dla przeciętnego zjadacza chleba pojęcia te oznaczają mniej więcej to samo. Z punktu widzenia marketingu usług medycznych zrozumienie tej różnicy ma podstawowe znaczenie.
Reklama to informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei. Prościej pisząc to komunikat brzmiący mniej więcej tak „Skorzystaj z naszych usług bo jesteśmy najlepszymi specjalistami w okolicy”. Komunikat oraz jednoczesne zachęcenie klienta do skorzystania z usługi.
Marketing jest pojęciem zdecydowanie szerszym. Oznacza proces planowania i realizacji koncepcji, ustalania ceny, promocji i dystrybucji idei, dóbr i usług w celu dokonania wymiany mającej służyć osiągnięciu celów organizacji i jednostek.
Z przywołanych definicji jednoznacznie wynika, że reklama i marketing to dwa odrębne pojęcia. Zauważ, że prawo nie zakazuje marketingu usług medycznych, a jedynie reklamę. Jakie cele ma lekarz prowadzący prywatny gabinet lekarski? Zwykle chce mieć więcej pacjentów, lub wykonywać większą ilość wysokopłatnych procedur medycznych.
Czy, żeby osiągnąć wskazane cele koniecznie trzeba odwoływać się do reklamy? Niekoniecznie. Co więcej często reklama okaże się nieskuteczna jeśli wcześniej nie podejdziemy działań marketingowych.
Jeśli ponownie spojrzysz na zdjęcie zauważysz, że na bilbordzie nie ma komunikatów zachęcających do skorzystania z usług przychodni. Nie ma nawet adresu i numeru telefonu. Jest informacja o mającym się odbyć zjeździe stowarzyszenia Implant Masters Poland oraz przynależności do niego jednej z zamojskich przychodni. Stowarzyszenie IMP jest organizacją non-profit, której celem statutowym jest promocja zdrowia.
Promocja zdrowia to element kluczowy w całej układance pod tytułem marketing medyczny. Promocja zdrowia to element budowania pozytywnego wizerunku. Zachęcania ludzi do zadbania o swoje zdrowie. Jednocześnie budowanie pozytywnego wizerunku jest tak jak reklama rodzajem promocji masowej. Promocja zdrowia wraz z kreowaniem pozytywnego wizerunku stanowią dozwoloną alternatywę dla niedozwolonej reklamy medycznej.
Teraz po zapoznaniu się z teorią, jeśli ponownie spojrzysz na zdjęcie bilbordu już wiesz, że nie masz do czynienia z nielegalną reklamą usług medycznych tylko z dozwoloną promocją zdrowia.
Ostatnie wpisy